Εμείς τα ανθρώπινα όντα συνειδητοποιούμε ελάχιστα μερικά από τα μεγαλύτερα κατορθώματα σαν μαθητές. Για παράδειγμα κατά την διάρκεια της ζωής μας οι περισσότεροι μαθαίνουν πως να στέκονται και να ισορροπούν πάνω σε μία πολύ μικρή επιφάνεια (τις πατούσες) και μετά πως να περπατήσουν και να αναπτύξουν ένα πολύ μεγάλο ρεπερτόριο κινήσεων και δραστηριοτήτων. Αφού είμαστε τόσο ικανοί στην μάθηση είμαστε ικανοί και στην απομάθηση. Ενδίδουμε σε πιέσεις που προέρχονται από την οικογένεια και την κοινωνία με σκοπό να ελέγξουν την συμπεριφορά μας σύμφωνα με το τι είναι σωστό. Παραμερίζουμε τις φυσικές μαθησιακές ικανότητες οι οποίες είναι πολύ καλά οργανωμένες στην αρχή, προσπαθώντας να χειριστούμε συναισθηματικές αναταραχές και τον φόβο του να φαινόμαστε ανεπαρκής. Το αποτέλεσμα είναι παρέμβαση στην αναπτυξιακή μας διαδικασία. Μεγαλώνουμε με περιττούς περιορισμούς. Αργότερα σαν ενήλικες οδηγούμαστε να διορθώσουμε τον εαυτό μας και να ψάξουμε θεραπείες που θα φανερώσουν το πρόβλημα που δημιουργήθηκε στο παρελθόν και μας οδήγησε στην μιζέρια μας.

Αυτές τις παρατηρήσεις για την μάθηση και την αποτυχία της οδήγησαν τον Moshe Feldenkrais να γράψει το 1949 το βιβλίο Body and Mature Behavior.Τότε η κοινωνία ασχολούνταν κυρίως με την ψυχή και έδειχναν πολύ λίγο ενδιαφέρον στην ένωση ψυχής και σώματος. Υπήρχαν και άλλοι καινοτόμοι εκείνη την εποχή που εξερευνούσαν πρακτικές που έχουν να κάνουν με την συνειδητοποίηση από την πλευρά της πρακτικής εφαρμογής. Αλλά κανένας δεν προσπάθησε να χρησιμοποιήσει στοιχεία από την φυσιολογία, ψυχολογία και τις νευρολογικές επιστήμες ,ώστε να στηρίξουν το όραμα ως αναφορά το πώς μπορούμε να βελτιωθούμε μέσω της μάθησης αντί να ψάχνουμε θεραπείες

Ο Feldenkrais γεννήθηκε το 1904 σε μία μικρή πόλη της Ρωσίας μέσα σε μία Εβραϊκή οικογένεια. Είχε πολύ μεγάλη περιέργεια και μελετούσε πολύ. Μαζί με το πάθος του για τα μαθηματικά και την φυσική απορροφήθηκε και από τις επιστήμες της νευρολογίας και ψυχολογίας. Στα 12 του για παράδειγμα διάβαζε την δουλειά του Ελβετού βιολόγου August Forel. Στα 14 του ταξίδεψε στην Παλαιστίνη για να γίνει καινοτόμος δημιουργός της νέας Σιωνιστικής κοινωνίας. Ε γίνε εργάτης, τελείωσε το σχολείο, έγινε εκτιμητής γης και χαρτογράφος για τις Βρετανικές αρχές. Κατά την διάρκεια όλων αυτών ενεπλάκει με Εβραϊκές αμυντικές ομάδες και έμαθε jujitsu. Θέλοντας να επινοήσει μια μέθοδο με την οποία οι άνθρωποι θα μπορούν να μάθουν πιο γρήγορα και αποδοτικά διεξάγει μια έρευνα ως αναφορά το πώς αντιδρούν οι άνθρωποι σε αναπάντεχες επιθέσεις και δημοσίευσε το βιβλίο πρώτο του βιβλίο για το JuJitsu το 1930. Τον ίδιο χρόνο πήγε στο Παρίσι και σπούδασε μηχανολογία στο Πανεπιστήμιο Ecole des Travaux Publics , παίρνει υποτροφία και κάνει την διατριβή του στη φυσική στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης συνεργάζεται με το Joliot -Curie ( 1935 Νόμπελ για τη θεωρία του πάνω στη διάσπαση του ατόμου ).Γνώρισε εκεί τον Jirano Kano ιδρυτή του μοντέρνου Judo ο οποίος τον επηρέασε βαθύτατα. Ο Kano είδε στο πρόσωπο του έναν αφοσιωμένο και παθιασμένο άνθρωπο και το επέλεξε ως εκπρόσωπο του Judo στην Δύση. Κάτω από την καθοδήγηση δασκάλων που ήρθαν από την Ιαπωνία ο μοσ πήρε την μαύρη ζώνη το 1936. Δουλεύοντας στα εργαστήρια Juliet-Curie δίδασκε ταυτόχρονα Judo. Την παραμονή της εισβολής των Γερμανών στην Γαλλία το 1940 έφυγε για την Αγγλία. Μ ε συστατικές επιστολές που του δόθηκαν από Juliet-Curie εργάστηκε σαν επιστημονικό προσωπικό για το Βρετανικό Ναυαρχείο ερευνώντας αντί-σόναρ τεχνολογία για τα υποβρύχια στο Fairly της Σκωτίας. Εδώ συνέχισε να διδάσκει Judo και άρχισε να προάγει την νέα προσέγγιση του για την ανθρώπινη ανάπτυξη και αυτοβελτίωση. Έδινε ομιλίες για τις ιδέες του στην ένωση επιστημονικών εργατών στο Fairlie και δίδασκε μια ομάδα ανθρώπων οι οποίοι κατά το μάθημα εξερευνούσαν ασυνήθιστες κινήσεις. Έλπιζε πώς οι μαθητές θα βελτιωνόταν και θα ανέπτυσσαν νέες ικανότητες στην κίνηση κάνοντας όλα αυτά που είχε βρει μέσα από την προσωπική του εξερεύνηση. Θέλησε μέσα από αυτό να δει αν όλα όσα είχε βρει για τον εαυτό του ήταν εφαρμόσιμα και σε άλλους. Όσον αφορά τον ίδιον οδηγήθηκε σε αυτή την εξερεύνηση εξαιτίας της ανάγκης του για αποθεραπεία μετά από ένα τραυματισμό στο γόνατο.

Το 1929 είχε τραυματίσει το γόνατο του σε ένα αγώνα ποδοσφαίρου. Στο Fairlie τραυμάτισε και το άλλο του γόνατο, οι πιθανότητες μιας επιτυχημένης επέμβασης ήταν πολύ μικρές και για αυτό αρνήθηκε να την κάνει. Η εναλλακτική του λύση, εφόσον δεν κατάφερε να βοηθηθεί μέσω της κλασικής ιατρικής ήταν να μάθει να κινείτε χωρίς να επιβαρύνει τα γόνατά του. Παρεκλιτικές και στροφικές δυνάμεις στα γόνατα του προκαλούσαν οίδημα και πόνο. Σαν επιστήμονας και μηχανικός νοητικά μπόρεσε να βρει πως να τοποθετεί τα πέλματα του ώστε να προστατεύει τα γόνατα. Τις στιγμές που κινούνταν ασυνείδητα βρήκε ότι πολύ εύκολα τραυματιζόταν ξανά. Έπρεπε να κάνει μια πιο θεμελιώδη προσέγγιση στο πρόβλημα. Η πρόθεση να κινηθεί σωστά χρησιμοποιώντας την δύναμη της θέλησης δεν ήταν αρκετή. Το κλειδί το βρήκε μέσω του Judo .Είχε μάθει στο Judo να κινείτε γρήγορα μη έχοντας μια συνολική εικόνα της κίνησης έτσι ώστε να μην χρειάζεται νοητικά να σκέπτεται το επόμενο βήμα. Που βρισκόταν λοιπόν η δυσκολία στην μάθηση!

 Στο βιβλίο του Higher Judo έγραψε:

Σε ένα τέλεια ώριμο σώμα μεγαλωμένο χωρίς σοβαρές συναισθηματικές αναταραχές, οι κινήσεις (και το Ν.Σ) έχουν την τάση να εναρμονίζονται με τις μηχανικές απαιτήσεις του περιβάλλοντος χώρου. Στην κοινωνία μας μέσα από την υπόσχεση της επιβράβευσης και της τιμωρίας διαστρέφουμε την ανάπτυξη του συστήματος ώστε εξαιρούμε ή περιορίζουμε πολλές κινήσεις και τρόπους δράσεις. Το αποτέλεσμα είναι ότι πρέπει να παρέχουμε ειδικές συνθήκες ώστε να βοηθηθεί η ωρίμανση αυτών των λειτουργιών που έχουν εξαιρεθεί.

Έτσι κατέληξε στο ότι έπρεπε να αναπτύξει μια μέθοδο μάθησης. Το Feldenkrais είναι ένας τρόπος μάθησης και αυτοβελτίωσης. Κατανόησης του εαυτού μας σαν αυτόνομες οντότητες που έχουν την δυνατότητα για πρωτοφανή βελτίωση. Χρησιμοποίησε την έννοια της συνειδητοποίησης (awareness) με την έννοια της συνειδητότητας έχοντας ταυτόχρονα κιναισθητική γνώση. Ακούω τον εαυτό μου καθώς δρω, έναν τρόπο ανατροφοδότησης καθώς λειτουργώ. Δημιούργησε μέσα από τα μαθήματα του την δυνατότητα μάθησης χωρίς να παρακάμψει το σύστημα, προκαλώντας δηλαδή την συνειδητή θέληση.

Ο Feldenkrais ήταν ο απόλυτος αυτοδίδακτος, διαβάζοντας οτιδήποτε κατευθυνόταν προς το πάθος που είχε. Θέλησε να καταλάβει την κίνηση στην ανθρώπινη σφαίρα και την σχέση της με την ζωή. Διερεύνησε πολλές θεραπείες της εποχής, μελέτησε Yoga, Bates, την δουλειά του George Gurdjieff ,τον υπνωτισμό, την εργασία του Emile Coue για την αυθυποβολή, βιολογία, ανατομία, ψυχολογία, φυσιολογία, ανάπτυξη του παιδιού, κινησιολογία, καθώς και πολυάριθμες τεχνικές συνειδητοποίησης από την Ανατολή , νευροεπιστήμες, παιδαγωγική, ανθρωπιστικές επιστήμες και πήγε στην Ελβετία να σπουδάσει με τον Heinrich Jacoby.

Το 1947 έγραψε τα πρώτα βιβλία για την μέθοδο ¨Body and mature behavior¨ και ¨ Potent self¨,το 1967 οργάνωσε τη πρώτη εκπαίδευση στο Τελ- Αβίβ με δεκατρείς μαθητές . Το 1968 έγραψε το βιβλίο¨ Awareness through movement και το 1972 έκδωσε στη Νέα Υόρκη το βιβλίο «Elusive obvious ». Το 1972 άρχισε να διδάσκει στη Καλιφόρνια και αργότερα στο ινστιτούτο ανθρωπολογίας στο San Francisco . Το 1975 έκανε την δεύτερη εκπαίδευση με 65 μαθητές στο San Francisco . Το 1977 έκδωσε στη Νέα Υόρκη το βιβλίο «The case of Nora» και το 1980 ξεκίνησε την Τρίτη εκπαίδευση στο Amherst της Μασαχουσέτης. Το 1984 απεβίωσε στης 2 Ιουλίου στο σπίτι του στο Τελ-Αβίβ.

Απο τον πρόλογο του βιβλίου Body and Mature Behavior που γράφτηκε απο τον Carl Ginsburg
και την βιογραφία του Moshe Feldenkrais που γράφτηκε απο τον Mark Reese
© 2016 feldenkrais-athens.gr

Σχεδιασμένη με ❤ από την Weby

Top
Ακολουθήστε μας: